Статистика

Користувачі : 12
Зміст : 169
Посилання : 1
Переглянути хіти змісту : 202490
200 - річчя Т. Г. Шевченко.
Бібліотекарям

Проведення  Шевченківських днів для школярів.

2014 рік, з метою гідного відзначення 200-річного ювілею видатного сина українського народу, Указом Президента України від 11.04.2012 № 257/2014 оголошений Роком Тараса Шевченка.

Значення постаті Т. Г. Шевченка для українського народу важко переоцінити. “Шевченко – це митець, художник, який відкрив для української нації двері в безкінечність. Він є гарантом нашої вічності…” – сказав Микола Жулинський.

Для якнайширшого розкриття змісту і творчості Т.Г.Шевченка у період відзначення 200-річчя від дня його народження, пропонуємо в бібліотеках для дітей використовувати як традиційні форми бібліотечної роботи – книжково-ілюстративні виставки, літературні ранки, вікторини, конкурси, літературно-музичні вечори, дискусії, так і ті, що прийшли в бібліотечну практику недавно – бібліотечний театр книги, відеопрезентації, Інтернет-вікторини, Інтернет-конференції.

Під час підготовки до Шевченківських днів потрібно звернути особливу увагу на укомплектування бібліотечних фондів творами Т.Г.Шевченка, слідкувати за виходом нової літератури, поповнювати нею свої книжкові фонди.

Можна провести  літературно-мистецьке свято “Іду з дитинства до Тараса”, літературну  акцію “Прочитай книгу про Шевченка”,  літературно-художній  проект “Т.Г.Шевченко у моїй родині ” .  Під час проекту користувачі-діти разом з дідусями і бабусями, батьками та іншими членами родини матимуть можливість висловити своє відношення до геніального поета, представити бачення і розуміння його творчості. Кожна родина самостійно обирає форму представлення: постановка інсценівки з творів, підготовка плакату або презентації книги з використанням технічних засобів, творчі роботи, пісні, вірші.  Пропоную примірні питання: “Улюблені Шевченкові твори моїх дідуся і бабусі, батьків ”, “Родинна Шевченкіана, “Коли і як ми вперше почули про Т.Г.Шевченка», “Ставлення до Кобзаря в нашій родині ”.

При підготовці масових заходів, спрямованих на популяризацію творчості Великого Кобзаря, потрібно враховувати ряд факторів: залучення якомога більше читачів, орієнтація на вікові та психологічні особливості дітей, підбірка цікавого і захоплюючого матеріалу, цікаві форми викладу. При цьому не слід забувати про Інтернет, який давно увійшов у сучасний побут. Доречним буде проведення Інтернет-вікторини “Тарас Шевченко: постать знана у віках ” або “Стежками творчості генія ”, що сприятиме удосконаленню навичок читачів пошуку інформації в Інтернеті та на традиційних носіях, електронної презентації “Т.Г.Шевченко: життя і творчість”, віртуальних екскурсій “До Шевченкових джерел”, “Дитинство Тараса

Рекомендую розгорнути широку  популяризацію творів Т.Г.Шевченка та матеріалів про нього: організовувати книжкові виставки, перегляди літератури.

Для кращого ознайомлення дітей молодшого шкільного віку з творчістю поета, з його життєвим шляхом бажано оформити ювілейну книжково-ілюстративну виставку “Маленьким про Великого Тараса” або “День народження Шевченка йде по всьому світу із розділами:

І. “Мені тринадцятий минало…”;

ІІ. “Послужи ж, моє ти слово, молодій ще силі…”;

ІІІ. “І мене в сім’ї великій

В сім’ї вольній, новій,

Не забудьте пом’янути…”.

Для читачів середнього та старшого шкільного віку – книжково-ілюстративну виставку-вшанування “Шевченко і сьогодні наш сучасник”   за розділами:

ІІ. “Його душа в святих його словах”. В.Самійленко

ІІІ. “Мудра, світла книга, то “Кобзар” Тараса”. А.Калінчук.

ІV. “Живеш навік ти в пам’яті людській,

Твої пісні – новітніх днів окраса”. В.Сосюра

V.  “Грім Кобзаревої струни

Через віки людей розбудить”. В.Бровченко.

VІ. “Це тобі, Кобзарю, квіти

Від усього серця!” Н.Шмурикова.

Доцільно тут представити різні видання творів письменника та ілюстрації відомих художників до них, фотографії, висловлювання видатних людей про Тараса Григоровича, а також публікації про його життя і творчість

Книжкові виставки бажано оформити портретом Т.Шевченка, по можливості, представити краєзнавчі матеріали, пов’язані з Т.Шевченком, експонати місцевих краєзнавчих музеїв, ілюструвати малюнками дітей до його віршів. Цікавим буде створення окремого розділу виставки, присвяченого дитячим малюнкам “Я малюю твори Т.Г.Шевченка”, а поруч розмістити кросворд “Чи знаєте ви твори Великого Кобзаря?”  на запитання якого діти зможуть відповісти, звернувшись до тієї чи іншої поезії Т.Шевченка.

У кожного віку – свій Шевченко. З його чудовою поезією діти знайомляться ще в дошкільному віці, або, переступивши поріг школи. Найбільш дієвою формою роботи з наймолодшими користувачами будуть голосні чита’ння “Із скарбниці Шевчен- кових поезій”, для яких можна використовувати вірші на вибір бібліотекаря, наприклад: “Зоре моя вечірняя”, “Садок вишневий біля хати”, “Тече вода з-під явора”, “Щаслива родина”,  “Сонце заходить”, “Дід і онука”,  “Вітер в гаї”, “Встала весна”.

Перш ніж почати чита’ння поезій, бібліотекарю варто коротко розповісти дітям про видатного Кобзаря, зокрема про деякі епізоди з його дитинства. Обов’язково потрібно  з’ясувати, як діти сприймають прочитане, а допоможуть їм у цьому малюнки до віршів.

З учнями 1-4 класів радимо провести бесіду “Шевченко і діти”, під час якої розповісти як він любив дітей. З великою любов’ю і співчуттям він описує дітей у своїх віршах. “Я так люблю дітей, що й не надивився б на цей відбиток ангела”.  Шевченко часто розповідав їм казки, співав жартівливі пісеньки.

Прошу звернути  увагу на Шевченків “Буквар” , розповісти дітям молодшого та середнього шкільного віку, їх батькам про історію написання і видання книги. Донести в цікавій формі інформацію про розділи цієї книги: “Велика азбука. Мала азбука”, “Склади”, “Молитви”, “Рукописна азбука”, “Лічба”, “Тексти для читання”, “Народні пословиці”.

Бібліотекарі повинні стимулювати та заохочувати інтерес маленьких читачів до особистості поета, художника, пропонуючи їм прочитати книги С.Васильченка “В бур’янах”, О.Іваненко “Маленьким про Великого Тараса”, О.Пчілки “Перекази про поета”, В.Сухомлинського “На Тарасовій могилі”, В. Скомаровського“Тарасові птиці”. Цікавою для користувачів цього віку буде інсценівка з твору С.Васильченка “В бур’янах”.

Пізнавальною для читачів-учнів 3-4 класів буде повість-казка Є.Білоусова “Тарасове перо”, який зробив вдалу спробу створити образ Т.Г.Шевченка, зрозумілий і близький найменшим читачам. Ця книга увійшла до кола сімейного чит’ання і в 2014 році їй виповнюється 10 років. Рекомендуємо проводити у колі родини голосні читання та виготовити ювілейну закладку.

Доречним буде проведення міні-анкетування “Мій Шевченко . Можна використати такі питання: 1. Які вірші Т.Шевченка ти читав? 2. Який твір тобі сподобався найбільше? 3. Які ти знаєш пісні, покладені на вірші Шевченка?

А для старшокласників – анкетування  “Шевченко, родина, суспільство”

Дітей варто активно залучати до участі у вікторинах,конкурсах віршів, конкурсах малюнків. Для дітей молодшого віку  можна провести  заходи: літературно-музична композиція “Його весна довіку не зів’яне”, дитячий ранок “Тобі, Тарасе, поклонюся”, театралізовані читання “Моя стежина до Шевченка”, бесіда з відеопрезентацією “Добре і щире Тарасове слово”, конкурс читців “Шевченкове слово у віках не старіє”, поетичний колаж “Шевченко у моєму серці”, літературно-біографічний екскурс “Тарасової душі криниця”.

Для читачів-учнів 5-6 класів радимо провести літературний  конкурс “Його слово  крізь  серце  проходить” номінаціях: на краще читання того чи іншого твору поета, на кращу ілюстрацію до будь-якої поезії, на кращий відгук, на складання кращого кросворду з використанням тесту “З якого вірша ці рядки?”

Радимо провести літературно-музичну композицію “Свою Україну любіть” та Шевченківські читання “Звучать Шевченкові слова”, Шевченківський урок “Провісник долі України”.

Слід розповісти дітям і про таке видання як “Кобзар”.  Доповнити розповідьможна віртуальною подорожжю до єдиного в світі музею однієї книги “Кобзар” у м. Черкаси (www.kobzar.info

В 2014 році минає 170 років з часу написання поеми “Сон” та повісті “Наймичка” Т.Г.Шевченка. По цих творах радимо провести ювілейну скарбницю, представити історію їх створення.

У 2012 році у “Видавництві Старого Лева” для дітейсереднього шкільного віку вийшла книга Т.Г.Шевченка “Дитячий Кобзар”. З метою популяризації книги та розвиткутворчих здібностей дітей, раджу провести її презентацію Місце, де буде представлена книга, варто прикрасити портретом ювіляра, а також рушниками, квітами, зверненням до читачів та висловами про “Кобзар.” Доповнити захід можна проведенням захисту композиції на прочитаний вірш у вигляді малюнків, вишивок, аплікацій, композицій з природного матеріалу та інсценівками поезій.

Пропоную оформити віртуальну виставку репродукцій картин Т.Шевченка “І говорило полотно”, мультимедійну презентацію “-  “Шевченко – художник” ,яку доповнити сценкою із повісті , можна

організувати гру-конкурс на кращого виконавця пісні на вірші поета “Відгадай пісню”.

Можна організувати скайп-спілкування читачів-дітей з бібліотеками, музеями (зокрема в Чернігові, Каневі,тих областей і районів, де перебував Шевченко. Для читачів-учнів 7-9 класів  доцільно буде провести літературно-краєзнавчу подорож “Земля Подільська,  яку сходив  Тарас”. В її рамках радимо провести конкурс ерудитів “Що ви знаєте про перебування Шевченка на Поділлі?”.

Підготувала Бібліотекар І категорії РДБ

Кесарчук Наталія Володимирівна.